Kirjoittaja: Nysse-Setä (25.4.2024 7:02:45) Sijoittaminen yleinen

Otsikko: Eipä ole vieläkään tiktokkia

”Nuorilla on muutakin tekemistä kuin opiskella osakkeita.”

Nuorille sijoittamisesta puhuva Sijoituskästi ratsasti sijoittamisilmiön harjalla somesuosioon. Nyt tuore mediayhtiö elättää jo perustajansa ja virittelee uutta aluevaltausta. Onko kyse vaikuttajamarkkinoinnista vai analyysista?
Tilaajille

Sijoituskästin juontajat Kevin van Dessel (vas.) ja Teemu Liila (toinen oikealta) sekä tuottaja Iikka Mutanen (toinen vas.) kuvasivat Helsingin Hakaniemessä lanseerausvideota uudelle STNX-brändille. Videoilla esitetty osaketutkimus on Jani Järvisen (oik.) tuottamaa. Kuva: Kalle Koponen / HS
Joakim Westrén-Doll HS
24.4. 17:30

Tuoreella Tiktok-videolla sijoitusvaikuttaja Kevin van Dessel, 24, arvioi teollisuusyritys Valmetin osaketta. Kasvaako yhtiö, entä mikä on tuloskunto?

Asiassa ei ensin näyttäisi olevan mitään uutta. Juuri osakepuheesta van Dessel, tämän aisapari Teemu Liila, 23, ja heidän Sijoituskästi-somebrändinsä tunnetaan.

Rahaa ja sijoittamista käsittelevät videot ja podcastit haalivat nykyisin Suomen mittapuulla suuren yleisön, ja eritoten nuoria katsojia.

Erikoisen tästä videosta tekee, että siitä on maksanut juuri Valmet.

Kyseessä on Sijoituskästin tuore, ”STNX”, nimellä tapahtuva aluevaltaus, jossa pörssiyhtiöille myydään somealustoilla julkaistavaa osaketutkimusta ja yhtiöiden esittelyä.

Käytännössä Sijoituskästin oman analyytikon tuottama tieto paketoidaan ”kiinnostavaan ja innostavaan lyhytvideoformaattiin”, tiivistää van Dessel. Toistaiseksi tärkeimmät julkaisukanavat ovat Instagram, X ja Tiktok.

Ensin sijoittamisesta innostui van Dessel, sitten Liila. Molemmat ovat kotoisin Helsingin Paloheinästä.

Kesällä 2020 he päättivät pohtia sijoitusharrastustaan julkisesti. Syntyi Sijoituskästi-podcast.

Ajoitus oli jälkikäteen katsoen erinomainen. Osakemarkkinoille ryntäsi pandemian aikana historiallinen määrä uusia, nuoria sijoittajia.

Pian yleisöä riitti kaupallisiin yhteistöihin, muun muassa kello- ja automerkkien kanssa.

Tällä hetkellä van Desselin tiedossa ei ole, että millään suomeksi talousaiheita käsittelevällä Tiktok-tilillä olisi Sijoituskästiä enemmän näyttökertoja.

Suosion salaisuus on hänen mukaansa puhdas vaivannäkö. Somealustojen algoritmit ja logiikan oppi tehdessä.

”Ja siinä on mukana erilaisia pehmeitä taitoja, että miten ymmärrämme sitä kenttää.”

Siksi myös uutta STNX-konseptia on kannattanut ”hypettää” videoilla kieli poskessa ja ”jenkkifiiliksellä”. Ennakkovideolla tylsät paperiset osaketutkimukset sytytettiin palamaan. Kun huomiokilpailu kiristyy, vain kiinnostavin pärjää.

Van Desselin mukaan nuoret etsivät taloussisällöiltä ”aitoutta, samastumispintaa ja konkretiaa”.

”Uskon, että nuoret arvostavat samanikäisiä edustajia ja sitä, että asiat tiivistetään. Heillä on paljon muutakin tekemistä kuin opiskella osakkeita.”

Osaketutkimus on saanut pörssiyhtiöiltä mukavasti kiinnostusta, van Dessel sanoo. Varmoja asiakkaita on jo kolme.

Mutta onko kyse siis todella pörssianalyysistä?

Van Desselin mukaan analyysi on ”vähän kuiva ja luotaantyöntävä termi”, jota halutaan välttää.

Videoilla kartetaan muutenkin ”pelottavaa ja vaikeaselkoista finanssijargonia”. Tavoite on välittää pieniä tietopaloja yleisölle, joka kokee nykyisen tarjonnan tylsäksi, vaikeaselkoiseksi tai vaikeasti tavoitettavaksi.

”Kaikki informaatiohan on vain arvotonta melua ennen kuin vastaanottaja sen ymmärtää.”

STNX-videoissa on van Desselin mukaan kyse ”opettavasta sisällöstä tai osaketutkimuksesta”. Yhteistyöstä on sovittu van Desselin mukaan jo kolmen pörssiyhtiön kanssa. Kuva: Kalle Koponen / HS

Kriittisempi arvio olisi, että kyse on uudenlaisesta vaikuttajamarkkinoinnista.

Pörssiyhtiöille myydään yhtiöesittelyjä ja jatkuvaa seurantaa, siis katsauksia tulosraportteihin. Ohessa kerrotaan yhtiön tuotteista, tiloista ja sen sellaisesta.

Varsinaisesti STNX-videoilla esitettyä osaketutkimusta – siis analyytikon tekemää numeronpyöritystä ja mallinnuksia liiketoiminnan kehityksestä – ei jaeta julkisuuteen, ainakaan toistaiseksi.

Pörssiyhtiöt ostavat lyhyitä videoita, joilla esitetyn tiedon taustoista katsojan on hankala päästä täysin takuuseen.

Laajoja osakeraportteja STNX:n kautta ei tuoteta, koska siinä olisi van Desselin mukaan ”jopa liikaa informaatiota”. Suomessa tuotetaan hänen mukaansa jo nyt runsaasti tasokasta pörssiyhtiöanalyysiä.

Pörssiyhtiöille myytävästä osaketutkimuksesta tunnetaan Suomessa entuudestaan analyysitalo Inderes.

Toisaalta van Dessel uskoo, että videoiden katsojalle olennainen hyöty on saada tuntuma siitä, kannattaako sijoituskohteeseen tutustua itse tarkemmin.

”Jos joku saa 90 sekunnissa helposti tuntuman, kannattaako tätä osaketta katsoa itse tarkemmin vai ei, niin uskon, että sitä arvostetaan.”

Valmet-video on tosin vain yksi minuutti ja 18 sekuntia, siis 78 sekuntia.

Osaketutkimuksen tunnettu valuvika on, että osa yleisöstä kiinnittää huomionsa tavoitehintoihin ja ostosuosituksiin. Varsinainen tiedollinen lisäarvo menee samalla sivu suun.

Van Desselin mukaan asiaa on harkittu tarkkaan. STNX-videoilla ei anneta suoria suosituksia, vaan kirjainarvioita. Osake on joko ”S, T, N tai X”, yhtiön profiilin ja näkymien mukaan.

Tässä S tarkoittaa skaalaajaa eli kasvajaa, T tasaista tekijää, N nukkuvaa ja X mysteeriä.

Van Dessel sanoo ymmärtävänsä, että nuori yleisö tuo mukanaan huomattavaa vastuuta.

”Ja meitä myös kuunnellaan.”

”Jos 90 sekunnin pläjäyksessä ruvettaisiin hauskasti ja hienoin efektein suoraan kertomaan, että mihin kannattaa sijoittaa, niin sillä voisi negatiivisia vaikutuksia.”

Lyhyillä videolla tavoittaa suuremman joukon ihmisiä. Ajatus siitä, että sijoitusvideoita katsomalla tulisi fiksumpia sijoittajia, on silti hiukan optimistinen.

Lyhytvideoiden kulutusta ei välttämättä seuraa kärsivällinen ajatustyö. Hyvän tuotto-odotuksen osakepoiminta taas on harmillisen aikaavievää puuhaa.

Sijoituskästi Media työllistää täysipäiväisesti jo seitsemisen ihmistä. Yhtiön videotuottaja Iikka Mutanen (oik.) esitteli STNX-kuvauksissa uusinta otosta. Kuva: Kalle Koponen / HS

Viime vuonna Sijoituskästi Media teki vasta 137 000 euron liikevaihdon. Nykyisin yrityksen parissa työskentelee jo kahdeksan ihmistä, joista suurin osa on tosin mukana oman yrityksensä kautta.

Analyysit tekee yhtiön tuore pääanalyytikko Jani Järvinen, joka jatkaa ohessa töitään varainhoitajana. Yleisölle on tarkoitus tehdä selväksi, ettei osaketutkimus ole von Desselin ja Liilan tuottamaa.

Perustajansa Sijoituskästi elättää jo nyt, van Dessel sanoo. Pitkällä aikavälillä tähtäimessä on luoda ”merkittävän kokoista liiketoimintaa”.

Opinnot Lut-yliopistossa ovat yhä molemmilla kesken. Van Dessel opiskelee tuotantotaloutta, Liila kauppatieteitä.

Van Dessel sanoo olevansa opinnoissaan yllättäen etuajassa yritystoiminnasta huolimatta. Koronapandemiassa kursseja ehti suorittaa tavallista enemmän.

”Nyt opiskelu menee omalla tahdillaan, vähän siinä sivussa. Veikkaan, että maisteriopinnot voivat tässä kyllä venähtää.”

https://www.hs.fi/visio/art-2000010352369.html


[ Vastaa viestiin ]