Kirjoittaja: Nysse-Setä (4.4.2024 18:41:20) Sijoittaminen yleinen

Otsikko: No on!

Pitkä lakko iski erityisesti metsäteollisuuteen – varastojen purkaminen tulee kestämään useita viikkoja
Päättymässä oleva lakko on vasta ensimmäinen askel kohti normaalia tuotantoa. Viennin normalisoitumisen ennustetaan vaativan viikkojen ylityötä.
Tilaajalle
Lakkojen metsäteollisuudelle muodostamaa vientisumaa tullaan purkamaan ylitöinä. Kuvituskuvassa vientiin lähtevää sahatavaraa.
Lakkojen metsäteollisuudelle muodostamaa vientisumaa tullaan purkamaan ylitöinä. Kuvituskuvassa vientiin lähtevää sahatavaraa. Kuva: Pasi Leino
MT Metsä|Yritykset4.4.202418:00
Juho Hannuksela

Neljä viikkoa kestäneestä lakosta on aiheutunut merkittävää taloudellista haittaa erityisesti metsäteollisuusalan yrityksille. Pysähtyneen viennin johdosta kasvaneiden varastointikustannusten rinnalla myös kuljetuskustannusten uskotaan nousevan.

Päättyvistä lakoista ovat huojentuneita erityisesti vientiliitot, joihin lukeutuu myös metsäteollisuusyritysten etujärjestö Metsäteollisuus ry. Vuonna 2023 viennin osuus metsäteollisuuden tuotannosta vaihteli tuoteryhmittäin 60 prosentista 97 prosenttiin, joten avautuva vienti on alan yrityksille odotettu uutinen.

Viennin viikkoja kestänyt katkos on lisännyt merkittävästi varastoja, joiden purkaminen alkaa heti maanantaina lakkojen päätyttyä.

”Pitkän lakon aiheuttama vientisuma on merkittävä ja sen purkaminen tulee kestämään useita viikkoja”, arvioi Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru.

Hän kertoo myös poikkeusjärjestelyistä, joita metsäteollisuus on joutunut lakkotilanteessa tekemään. Viennin seisoessa on valmiita tuotteita varastoitu poikkeuksellisille välivarastointialueille, joista aiheutuu hänen arvionsa mukaan paikoin merkittäviäkin lisäkustannuksia yrityksille.

”Lakon jälkeen tuotanto normalisoituu ja varastotavaran lisäksi alkaa myös uutta tavaraa liikkua, joten ylitöinä tullaan vientisumaa purkamaan vielä pitkään”, arvioi Mutru.

Satamaoperaattoreiden lakosta kärsimää tappiota hän ei lähde arvailemaan, mutta sanoo senkin olevan merkittävää, joskaan ei niin suurta kuin jalostavan teollisuuden.

Myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka-alan etujärjestö SKAL ry kertoo lakkojen vaikuttaneen yli 50 prosenttiin kuljetusyrittäjistä.

Yhdistyksen haastattelemista puutavara-autoilijoista jopa 44 prosenttia arvioi lakkojen vähentäneen puutavarakuljetuksia. Vastaavasti 47 prosenttia arvioi kuljetusmäärien pysyneen ennallaan ja yhdeksän prosenttia kertoo kuljetusmäärien kasvaneen.

Kappaletavara- ja ulkomaankuljetuksiin erikoistuneista yrityksistä yli 70 prosenttia kertoo lakkojen vähentäneen ajoja. Päättyvät lakot aiheuttavat myös kuljetuspuolella kysyntäpiikin, joten lakkojen vaikutus näkyy rahtitoiminnassa vielä pitkään.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/34cd1286-006a-4e6d-a18f-23657006104e


[ Vastaa viestiin ]