Kirjoittaja: Nysse-Setä (18.3.2024 7:14:13) Sijoittaminen yleinen

Otsikko: Tätäkin firmaa omistan kun Softbankia salkussa


Kalifornialaisbrändi otti nimekseen suomalaisen sanan ja nyt se valloittaa maailmaa

Athleisure-brändi Vuori arvioidaan jo miljardien arvoiseksi ja pian sitä saa myös Suomesta. ”Aina kannattaa laittaa se meili”, sanoo Vuorin Suomen ja Skandinavian edustuksen saanut Tero Tommila X-Agencystä.

Mainebisneksessä.

Tero Tommila sanoo, että agentuurin menestys riippuu siitä, kuinka hyvin asiakkuuksiaan hoitaa. ”Viidakkorumpu tuo uusia asiakkaita.”

KUVA: petteri paalasmaa
16.3.202411:03
Jenny Jännäri

Mainoskuvissa hyvännäköiset ja terveet ihmiset hymyilevät auringossa yllään eleettömän tyylikkäitä joogatrikoita, kevytuntuvatakkeja ja t-paitoja. Yritysesittelyssään kalifornialainen Vuori julistaa, että investointi onnellisuuteen on heidän tuotteidensa, bisneksensä ja koko elämän ydin.

Voiko enemmän ajan henkeen osua! Joe Kundlan vuonna 2015 perustama vaatebrändi onkin saanut 400 miljoonan dollarin (noin 365 miljoonaa euroa) rahoituksen SoftBank Vision Fund 2:lta vuonna 2021 ja rahasto arvioi yrityksen arvoksi peräti 4 miljardia dollaria (noin 3,65 miljardia euroa). Kundla itse on kuin kalifornialaisen unelman ruumiillistuma: komea surffari-joogi, joka rakastaa ulkoilmaelämää ja jolla on miljardibisneksen lisäksi myös onnellinen perhe.

Kiipeily on Kundlan intohimo ja siitä juontaa juurensa myös yrityksen nimi Vuori. X-Agency -aggentuurin perustaja ja toimitusjohtaja Tero Tommila on nyt tuomassa merkkiä Suomeen. Hän ei kuitenkaan tarkemmin tiedä, miten Kundla päätyi nimeämään merkkinsä juuri suomalaisella sanalla.

”Olemme menossa keväällä San Diegoon Vuorin mallistopalaveriin. Ehkä silloin saa kysyttyä tarkemmin nimen taustoista.”

Tommila on uudesta edustuksestaan innoissaan.

”Kokeile näitä materiaaleja!”, hän kehottaa agentuurin showroomilla Helsingin Merihaassa.

Ja totta se on. Vuorin t-paidat ja housut eivät ole mitä tahansa halpispolyesteria. Laadun tuntee hyppysissään. Verkkosivuillaan Vuori kertoo, että materiaaleissa pyritään suosimaan kierrätettyä polyesteriä, luomupuuvillaa ja lyocelliä.

Tommila kuuli ensi kerran Vuorista suomalaisen metsästysbrändin Sastan Juha Latvalalta, joka on hänelle tärkeä sparrailukumppani. Seuraavan kerran hän törmäsi Vuoriin Irlannissa edustamansa Db-reppubrändin mallistopalaverissa. Saksalaiskollegalla oli Vuori-tarra tietokoneessaan ja Tommila kysyi kontakteista.

”Hän sanoi, että Vuori on aika varovainen kasvussaan. Ajattelen kuitenkin, että aina kannattaa laittaa se meili. Olin huomannut, että Vuori käytti promokuvissaan sveitsiläisen Onin kenkiä, jonka edustus meillä on. Menin sillä sisään”, Tommila kertoo ensikontaktista.

Loppuvuodesta 2023 lähetetty meili kannatti, sillä Vuori ehdotti puhelua.

”Kun Vuorin vice president nosti videopuhelumme aikana jalat pöydälle ja näin, että hänellä oli Onin kengät jalassa, tiesin, että nyt ehkä on mahdollisuuksia.”

Sopimus allekirjoitettiin helmikuussa ja nyt X-Agencyllä on Vuorin edustus Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomessa Tommila on tarjonnut brändiä myyntiin Stockmannille, Partioaittaan ja Varusteelle.
Intohimotyössä

X-Agency aloitti toimintansa vuonna 2019, vain kuukausia ennen pandemian alkua.

”Se oli onnenpotku lopulta, sillä saimme aloittaa puhtaalta pöydältä. Markkinoille tuli turbulenssia, joka sitten lopulta johti kysynnän kasvuun ja samalla kysyntää tuli uusille merkeille”, Tommila sanoo.

Onnea oli myös siinä, ettei Stockmannin kanssa oltu vielä ehditty tehdä sopimuksia ennen kuin yhtiö joutui velkasaneeraukseen.

Kauppatieteiden maisteriksi valmistuneen Tommilan muotiura alkoi vuonna 2008 juuri Stockmannilta ja hän sanookin, että hänellä on aina ”vihreä sydän”. Stockmannin miesten muodin sisäänostajana Tommila tutustui myös nykyiseen yhtiökumppaniinsa Benito Vesaseen, joka oli tanskalaisen Bestsellerin Selected-merkin myyjä.
X-Agency

Mikä: Muoti- ja lifestyle-brändien agentuuri

Yrittäjät: Tero Tommila ja Benito Vesanen

Brändit: Parikymmentä pitkälti urheilu- ja ulkoilusegmenttiin kuuluvaa premium-brändiä, muiden muassa Sail Racing, Vuori, Houdini Sportswear, Tarvas Footwear, Myssyfarmi, Chimi Eyewear, Db, Steamery ja On

Liikevaihto: 345 000 euroa vuonna 2023

Liikevoitto: 142 000 euroa vuonna 2023

Muuta: Tommila ja Vesanen perustivat heinäkuussa 2022 edullisemman hintakategorian tuotteille oman agentuurin, X2-Agencyn.

”Stockalla ostin 50:tä eri brändiä ja Beni oli aina paras myyjä. Myynti on suhdepeliä ja otin Beniltä oppia omaan myyntiini.”

Viiden vuoden Stockmann-vaiheen jälkeen Tommila peri Vesasen työpaikan Bestselleriltä, jossa työskenteli puolitoista vuotta. Vuodet 2016–2019 hän työskenteli Sveitsissä Canada Goosen Skandinavian ja Itä-Euroopan edustajana.

Tässä vaiheessa oman yrityksen perustaminen alkoi tuntua loogiselta seuraavalta askeleelta.

”Tiesin, että yksin en halua yritystä perustaa. Benistä olin jo vuosia aiemmin ajatellut, että hänen kanssaan voisi tehdä jotain yhdessä”, Tommila kertoo.

Benito Vesanen ei vielä silloin halunnut irtautua palkkatyöstään ja antoi taustatukea, kun Tommila käynnisti toimintaa. Vuonna 2022 Vesanen jätti palkkatyönsä kenkäbrändi Biancolla ja tuli täysillä mukaan X-Agencyyn.

Hittipotentiaalia.

Tanskalaisen Hummel-brändin Suomen kasvoiksi on saatu kuutosdivarissa pelaavan Gilla FC:n pelaajia, joita ovat muiden muassa JVG:n Jare ja Ville Galle. ”Gilla FC on varmaan Suomen seuratuin urheilujoukkue”, Tommila arvioi.

KUVA: petteri paalasmaa

Samalla yritykseen perustettiin edullisemman hintakategorian tuotteita edustamaan X2-Agency, jonka edustamia merkkejä ovat muiden muassa Vesasen vanha työnantaja Bianco, tanskalainen urheilubrändi Hummel ja repuista tuttu Eastpak.

”Neljässä vuodessa meillä on kaksi firmaa ja parikymmentä brändiä”, Tommila iloitsee.

X-Agencyn toimintafilosofia on sellainen, että he haluavat edustettavakseen useita brändejä, mutta ottavat vain vähän jälleenmyyjäasiakkaita. Yhtälö on toiminut tähän saakka hyvin ja epävakaasta taloustilanteesta huolimatta bisnes on kehittynyt hyvin.

”Haaste on löytää brändit, joihin meillä on intohimoa, mutta joilla on myös kaupallista potentiaalia”, Tommila pohtii.

Myyntihitti.

Ruotsalaisen Steameryn tekstiilien hoitovälineet käyvät kaupaksi Suomessa. ”Tämä on hyvä esimerkki ruotsalaisesta neroudesta: tehdään tutut välineet hyvällä designilla ja pakkauksella ja tehdään niistä sellaisia tuotteita, joita voi myydä vaateliikkeessäkin”, Tommila sanoo.

KUVA: petteri paalasmaa

Tällä hetkellä X-Agencyn kivijalkana on kolme brändiä, jotka myyvät parhaiten: kenkämerkki On, tekstiilihuoltovälineitä, kuten nukanpoistajia ja höyryttimiä, valmistava ruotsalainen Steamery ja Db-reppubrändi

Intohimo omaan tekemiseen on Tommilalle kaikki kaikessa. Opiskeluaikana hän oli ajautumassa väärille urille.

”Olin kesäisin harjoittelijana Valtralla ja päädyin jopa Ranskaan Massey Fergusonin traktoritehtaalle, vaikka traktorit ja moottorit eivät kiinnostaneet yhtään. Tajusin, että on pakko mennä alalle, joka kiinnostaa. En halua olla se tyyppi, joka ajautuu johonkin ja jää sitten paikalleen.”

Oman yrityksen suhteen Tommilan into on sitä luokkaa, että vaara jämähtämisestä lienee vähäinen.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kalifornialaisbrandi-otti-nimekseen-suomalaisen-sanan-ja-nyt-se-valloittaa-maailmaa/edd4d353-c490-46bd-b244-21acf1ad82a2


[ Vastaa viestiin ]