Kirjoittaja: Nysse-Setä (7.3.2024 16:26:49) Sijoittaminen yleinen

Otsikko: Tokkan uusi logistiikkakeakus

Tokmannissa tapahtuu nyt suuria, ja tältä se näyttää – KL vieraili Moreenissa, johon mahtuisi seitsemän Eduskuntataloa
Pohjoismaisen halpakauppajätin rakentaminen alkaa, hehkuttaa Tokmanni. Kauppalehti kävi Mäntsälässä, missä etuajassa noussut logistiikkakeskus lietsoo ketjun kasvuhuumaa.

Avausvuonna liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa, eikä pitkän kasvutarinan kaari kalpene kaupan vertailuissa: Tokmannin liikevaihdoksi odotetaan noin tuhatkertaista summaa eli 1,7 miljardia euroa vuonna 2024.
Kasvua. Avausvuonna liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa, eikä pitkän kasvutarinan kaari kalpene kaupan vertailuissa: Tokmannin liikevaihdoksi odotetaan noin tuhatkertaista summaa eli 1,7 miljardia euroa vuonna 2024.KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI JESSE JÄRVISALO
Tänään
9:25
Päivitetty
tänään
10:24
kolumnistin kuva
Olli Herrala
Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen seisoo keskellä massiivista Moreeni-logistiikkakeskusta. Myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo vieressä, minkä mittaluokan investoinnista on kyse.

”Koska liiketoiminta, tuotemäärä ja suoratuonti kasvavat, tarvitsemme enemmän varastotilaa. Keskuksen ansiosta kustannukset laskevat”, Heimo näkee.

Toki tässä puhutaan myös tuotelahjoja sisältävistä yllätysämpäreistä, joita Tokmannin asiakkaat jonottavat. Enemmän on puhetta logistiikkakeskittymän tuomista hyödyistä.

”Uusi Moreeni-logistiikkakeskus parantaa Tokmannin kannattavuutta, koska sen avulla logistiikka ja toimitusketju tehostuvat. Voimme kerralla ottaa sisään suurempia määriä tavaraa”, Rautiainen sanoo.



Kahdeksantoista futiskenttää
Tilaa riittää, sillä vastikään avatulla ja noin 60 miljoonaa euroa maksaneella Moreenilla on pituutta 290 metriä, leveyttä 170 metriä ja korkeutta 12 metriä.

Voihan mittasuhteille hakea vertailukohtaa muualtakin, jopa suurimpien rakennusten historiasta. Noin 4 600 vuotta vanhan Kheopsin pyramidin pohjan ala on 5,3 hehtaaria, kun Tokmannin koko logistiikkakeskittymän pohjapinta-ala on yhteensä yli 13 hehtaaria.

Sen verran Rautiainen ja Heimo täydentävät, että kun mukaan lasketaan näköetäisyydellä sijaitseva hallinto- ja logistiikkakeskus, on tilaa lähemmäs seitsemän Eduskuntatalon tai kahdeksantoista jalkapallokentän verran.

”Yhteensä kahteen varastoon voi ajaa jopa 150 rekkaa vuorokaudessa. Tällä hetkellä toimimme kahdessa vuorossa, mutta meillä on kapasiteettia mennä tarvittaessa yövuoroon”, Heimo sanoo.

Kaikesta päätellen Tokmanni on tosissaan. Uusi Moreeni on kooltaan karkeasti 55 000 neliötä, ja sen naapurissa jo vuodesta 2008 toiminut hallinto- ja logistiikkakeskus on noin 75 000 neliön pytinki.

Tokmanni-konsernin Moreeni-logistiikkakeskus valmistui puoli vuotta etuajassa. Arviolta 60 prosenttia ketjun myymälätoimituksista lähtee vielä Moreenista.
Mäntsälässä. Tokmanni-konsernin Moreeni-logistiikkakeskus valmistui puoli vuotta etuajassa. Arviolta 60 prosenttia ketjun myymälätoimituksista lähtee vielä Moreenista.KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen seisoo uutuuttaan kiiltävän logistiikkakeskuksen lattialla. Konttikuormien vastaanotto vauhdittuu keväällä.
Pörssiyhtiö. Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen seisoo uutuuttaan kiiltävän logistiikkakeskuksen lattialla. Konttikuormien vastaanotto vauhdittuu keväällä.KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
Tokmanni säästää vuokrissa
Kun kaikki logistiikka Suomessa keskittyy Mäntsälään, Tokmanni sulkee kuusi aiemmin käytössä ollutta ulkoista varastoa. Kun varastot Keravalla, Vantaalla, Lahdessa ja Vuosaaressa on pantu kiinni, Tokmanni säästää vuokrissa.

”Moreenissa keräily ja vastaanotto toimivat huomattavasti aiempaa tehokkaammin. Kannattavuushyödyt ovat hyvin konkreettisia, sillä kun kaikki tavarat lähtevät samasta paikasta, säästyy selvää rahaa”, Rautiainen tähdentää.

Uuden läpivirtausvaraston kummallakin kyljellä on 50 leveää ovea, ja niiden edessä avautuvan yhteensä lähes 600 000 kuution tilan täyttävät yli kymmenen metriä korkeat kuormalavahyllyt.

Pihaustakaan ei kuulu, kun Toyotan toimittamat sähkökäyttöiset trukit etenevät pitkin käytäviä. Sekin kerrotaan, että ilma-vesilämpöpumppujen lämmöntuotanto riittää kattamaan noin 70 prosenttia rakennuksen vuotuisesta lämmöntarpeesta.

Lisäksi Rautiainen ja Heimo kehuvat erikseen, kuinka Moreeniin on rakennettu Suomen suurin kattoasenteinen aurinkovoimalakokonaisuus.

Kunhan Moreenin toiminta vauhdittuu, Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskittymässä Mäntsälässä työskentelee yhteensä 400–500 logistiikkatyöntekijää.

”Se on noin sata nykyistä enemmän”, Heimo laskee.


Keskimäärin 35 000 nimikettä
Jotain kertoo sekin, että kaksi logistiikkakeskusta voi ottaa vuodessa vastaan noin 13 000 rekkalastillista tavaraa. Logistiikalta vaaditaan paljon, koska Tokmannin myymälöistä löytyy keskimäärin noin 35 000 tuotenimikettä.

”Yhteensä yli 130 000 bruttoneliömetrin logistiikkakokonaisuus on tarpeeksi suuri, kun myymäläverkostoa lähivuodet kasvatetaan ja tuotetarjontaa lisätään. Tässä on kasvuvaraa”, Heimo sanoo.

”Meillä on vuoden lopussa Suomessa 205 Tokmannia, ja uskomme, että 220 myymälän raja voidaan saavuttaa vuonna 2026. Tokmanni-verkosto alkaa sitten olla siinä”, Rautiainen tähdentää.

Tokmanneja on avattu lisää keskimäärin neljä vuodessa. Esimerkin laajenemisesta tarjoaa se, että Hämeenlinnassa avattiin viime lokakuussa noin 9 000 neliömetrin jättimyymälä.

Logistinen rakentaminen ei välttämättä jää tähän, koska viime kesän Dollarstore-kaupan jälkeen konsernilla on kolme markkinaa. Mäntsälän jatkoksi suunnitellaan jo seuraavaa logistiikkakeskusta, joka palvelisi Tanskan, Ruotsin ja Suomen markkinoita.

”Tällaista on kartoitusvaiheessa. Kun tavaraa tuodaan, se tulisi ensin yhteen paikkaan Euroopassa. Sieltä se sitten jaettaisiin eri maihin”, Heimo hahmottelee.


Afrikan kiertäminen vie aikaa
Puoli vuotta etuajassa valmistunutta logistiikkakeskusta ajetaan vasta ylös. Sen yli 60 000 lavapaikkaa odottaa vielä vilkkainta liikennettä, eivätkä kahden jättikeskuksen yhteensä noin 160 000 lavapaikkaa ole vielä lähelläkään täyskäyttöä.

”Kevätsesonki on alkanut maaliskuussa, joten sisään virtaa kevään ja kesän tuotteita. Nyt vähän hermostuttaa se, kuinka paljon Afrikan kiertäminen nostaa rahtihintoja”, Rautiainen pohtii.

Syy pitkälle reitille ovat Jemenissä toimivat ja Iranin tukemat kapinalliset, jotka iskevät laivoihin Punaisellamerellä. Tokmannia rähinöinti harmittaa, koska kontit viipyvät merellä nyt kolmisen viikkoa tavallista pidempään.

Tavarakontin matka Aasiasta Suomeen kestää mutkan takia noin kahdeksan viikkoa, kun aiemmin se vei noin viisi viikkoa.

”Olemme pyrkineet aikaistamaan kaikkien mahdollisten konttien tuloa. Osa tuotteista tulee vähän myöhemmin, mutta saamme silti kevätkauden hienosti käyntiin”, Heimo sanoo.

Kilpailua tulee monesta kulmasta
Grillitavara, puutarhakasvit ja kukkamulta menevät taas kerran kaupaksi, mutta johdon toiveissa on oikeastaan talven pitkittyminen. Näin kevätsesongin tavarat ainakin ehtisivät myymälöihin.

Tokmanni tunnetaan siitä, että sen myymälät pullistelevat kauneuteen, terveyteen ja hyvinvointiin, sisustukseen, siivoukseen, pukeutumiseen, vapaa-aikaan, kodintekniikkaan, kodin kunnossapitoon ja sesonkeihin liittyviä tuotteita.

Elintarvikkeitakin löytyy, mutta niiden paino valikoimissa on vähäisempi. Rautiainen kertoo tälle syynkin:

”Varsinainen ruokakauppa meillä on noin kahdessakymmenessä myymälässä. Emme etene elintarvikkeet edellä, koska niillä markkinoilla on jo parikin suurta toimijaa.”

Kilpailijoita virtaa asiakkaiden tajuntaan monesta kulmasta: perheomisteiset Halpa-Halli, Kärkkäinen ja Keskinen onkivat samoja asiakkaita. Käyttötavarapuolella kilpailevat myös S-ryhmän Prismat ja Keskon Citymarketit sekä vaikkapa Rusta, Jula ja Puuilo.

Myös Motonet ja Biltema voidaan laskea kilpailijoiden joukkoon. Rautiainen arvelee, ettei ainakaan kilpailun puutetta voi valittaa.

”Onhan se hyvä, että meillä on kirittäjiä.”


Historian arvokkain yrityskauppa
Tokmanni kertoi helmikuun pääomamarkkinapäivillä, että vuoden 2025 loppuun mennessä se voi saavuttaa 1,8 miljardin euron vuosiliikevaihdolla noin 150 miljoonan euron vertailukelpoisen liiketuloksen.

Parempaa olisi putkessa, koska viime vuonna ketju teki 1,4 miljardin liikevaihdolla noin sadan miljoonan euron vertailukelpoisen liikevoiton. Kasvuodotuksia siivittää Dollarstore, tuo Tokmannin historian arvokkain yrityskauppa.

Tokmanni aikoo yhdessä ruotsalaisen Dollarstoren kanssa rakentaa Pohjolaan entistäkin suuremman halpakauppaketjun. Viime kesänä kerrotun yritysoston kauppahinta oli noin 170 miljoonaa euroa, ja sen Tokmanni maksoi käteisellä.

Koska pörssiyhtiö Tokmanni on niin tuttu Suomessa, sijoittajia kiinnostaa ennen kaikkea Dollarstoren kasvu.

”Tokmannin ja Dollarstoren yhteistyöstä tulee tiivistä, ja kaikki on tähän mennessä sujunut jopa suunniteltua paremmin”, Rautiainen vastaa kysymykseen yrityskaupan hyödyistä.

Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo, kuinka konsernin ”pitkän aikavälin” visio on tulla Pohjois-Euroopan johtavaksi halpakaupaksi.
Kunnianhimoa. Tokmannin toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo, kuinka konsernin ”pitkän aikavälin” visio on tulla Pohjois-Euroopan johtavaksi halpakaupaksi.KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
Uusi Moreeni-logistiikkakeskus sijaitsee Mäntsälässä. Kuvassa Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen (vas.) sekä myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo.
Isoa peliä. Uusi Moreeni-logistiikkakeskus sijaitsee Mäntsälässä. Kuvassa Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen (vas.) sekä myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo.KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
Dollarstore jatkaa myymäläverkoston kasvattamista Ruotsissa ja Tanskassa. Dollarstore-myymälöitä on Ruotsissa 130, kun Tanskassa on vasta neljä Bigdollar-nimellä kulkevaa konsernin halpamyymälää.

”Lisää on tulossa, sillä Dollarstore on tulevan kasvumme keihäänkärki. Ruotsiin ja Tanskaan mahtuu reippaasti lisää halpakauppoja”, Rautiainen sanoo.

Tuhat kertaa korkeampi liikevaihto
Halpaketjun juuret ovat syvällä itäisen Suomen turpeessa. Kun Kyösti ja Kari Kakkonen perustivat Tokmannin vuonna 1989, oli yritysostoja varten perustetun kauppiaan nimi vielä Okman.

Avausvuonna liikevaihto oli 1,7 miljoonaa euroa, eikä pitkän kasvutarinan kaari kalpene kaupan vertailuissa: Tokmannin liikevaihdoksi odotetaan noin 1,7 miljardia euroa vuonna 2024.

Tuhat kertaa suuremmalle liikevaihdolle on syynsä:

”Tokmanni on menneen 20 vuoden aikana tehnyt noin 20 yrityskauppaa. Emme ole kaupoissa epäonnistuneet, joten itseluottamuksemme on kasvanut”, Rautiainen sanoo.

Alussa oli neljä myymälää Savonlinnan ja Mikkelin seudulla, kun nyt 35 vuotta, kahta pääomasijoittajaa ja pitkää yrityskauppojen sarjaa myöhemmin ketju on saavuttanut nykyisen asemansa.

Yrityskaupoissa mukaan tarttuneet Tarjoustalo-, Säästökuoppa-, Robinhood-, Maxi-Kodintukku-, Säästöpörssi-, Maxi-Makasiini- ja Vapaa Valinta -nimet on hylätty. Kaikki myymälät muutettiin Tokmanneiksi vuonna 2015.

Heti alkuun perusideaksi muodostui se, että kaupan tuotantoketjun tarpeettomat kustannukset haluttiin eliminoida. Kakkoset ymmärsivät, että tehostamalla saavutetut hyödyt voi siirtää hintoihin, ja tämän ajatuksen seuraaminen jatkuu.

Perustajat ymmärsivät keskittyä oleelliseen: myös kuljetukset ja varastointi haluttiin virtaviivaistaa. Ostettiin enemmän ja enemmän tavaraa suoraan valmistajilta.

Tokmannin nykyjohdon ajattelu kumpuaa aika lailla samoista lähtökohdista. Ei kannata korjata sellaista, mikä ei ole rikki.

Kun Tokmanni avaa uuden myymälän, se jakaa tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä. Suomi on ämpärikansaa, voisi asiakkaiden reaktioista päätellä.
Jo perinne. Kun Tokmanni avaa uuden myymälän, se jakaa tuotelahjoja sisältäviä yllätysämpäreitä. Suomi on ämpärikansaa, voisi asiakkaiden reaktioista päätellä.KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
”Halvemmalla kuin vuosi sitten”
Pian Mäntsälän logistiikkakeskittymässä alkaa tapahtua: kevään ja kesän tuotteita multasäkeistä puutarhakalusteisiin ja grillaustarvikkeista kesäpeleihin matkaa myymälöihin ympäri maata.

”Saamme kaiken tavaran nyt sisään halvemmalla kuin vuosi sitten, eikä saatavuusongelmia enää ole. Sesonkituotteiden hinnat ovat myymälöissä halvempia kuin viime keväänä”, Rautiainen markkinoi.

Raaka-aineiden hinnat ovat laskeneet, joten vaatteiden, kenkien ja muunkin tavaratarjonnan inflaatio hellittää.

Vuosi sitten keväällä Tokmannin puutarhasesongissa parhaiten pärjäsivät grillaustarvikkeet ja puutarhakasvit. Heikoimmin myydyt tuotteet olivat tuolloin hintaluokaltaan yli sadan euron arvoisia.

Rautainen kertoo tarkemminkin siitä, mihin Tokmanni toiminnallaan tähtää:

”Haemme markkinajohtajuutta tietyissä tuoteryhmissä, ja puutarhatuotteissa olemme jo sitä. Vaatteissa ja kengissä asemamme vahvistuvat jatkuvasti.”

Vahvat asemat Tokmannilla on valmiiksi pesu-, puhdistus- ja pehmopaperituotteissa. Ne kun hyvin tyypillisesti yhdistetään juuri halpakauppaan.

Tokmanni kertoo, että elokuussa 2021 lanseerattu Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelma nauttii erityistä suosiota Loimaalla, Parikkalassa ja Rantasalmella.
Hinta edellä. Tokmanni kertoo, että elokuussa 2021 lanseerattu Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelma nauttii erityistä suosiota Loimaalla, Parikkalassa ja Rantasalmella.KUVA: OLLI HERRALA
”Klubilaisia yli 3,3 miljoonaa”
Kaupan ketjut kilpailevat asiakkaan sitouttamisessa, ja tässä vertailussa Tokmanni Klubin suosion kasvu on hämmentävää luokkaa.

Halvan hinnan ketjuista Lidl kertoi helmikuussa, että sen etusovellus Lidl Plus on saanut ennätysmäärän uusia latauksia ja käyttäjiä. Tammikuussa 2024 uusien latauksien määrä kasvoi lähes 300 prosenttia vuoden 2023 tammikuusta.

Lidlin sovelluksen on ladannut nyt noin kaksi miljoonaa käyttäjää.

Tokmanni ei jää pekkaa pahemmaksi ja kertoo, että sen kanta-asiakasohjelma on ylittänyt kolmen miljoonan jäsenen rajan. Se on kysymyksiä herättävä määrä, koska Suomessa on vain 4,5 miljoonaa täysi-ikäistä.

”Klubilaisten määrä nousi helmikuussa yli 3,3 miljoonaan. Näin suuri määrä suomalaisia on liittynyt klubiin, ja heidän määränsä kasvaa”, Rautiainen vakuuttaa.

Klubin jäseneksi pääsee pelkällä nimellä ja puhelinnumerolla. Rautiaisen sanoin ”asiakkaat voivat itse syventää jäsenyyttään ja hyötyjään.”

Rautiainen tarkentaa, että Tokmanni Klubissa on noin 1,1 miljoonaa rekisteröitynyttä jäsentä. Heistä Tokmanni-sovelluksen on ladannut noin 400 000 asiakasta.

Yhtiön logistiikkaakin kiinnostaa se, että etenkin wc- ja talouspaperit, lemmikkituotteet sekä sisustamisen ja pukeutumisen tuotteet ovat kanta-asiakkaiden suosiossa.

Ketjusta kerrotaan, että noin kaksi kolmasosaa Tokmannilta ostetusta koiran- ja kissanruoasta, sisustusesineistä ja -tekstiileistä sekä lasten ja naisten vaatteista ja asusteista löysi ostajansa Tokmanni Klubin jäsenten joukosta.

Fakta
Tokmanni
Kauppaa. Helsingin pörssiin listattu konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista halpakauppiaista. Ketjun palveluksessa on noin 6 600 kaupan ammattilaista.

Koko paketti. Ketjuun kuuluu yli 370 Tokmanni-, Dollarstore-, Bigdollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälää sekä kaksi kasvavaa verkkokauppaa.

Nykytila. Tokmanneja on yli 200 ja Dollarstoreja noin 130. Nämä ovat suurimmat nimet, mutta Click Shoes -myymälöitä on lisäksi lähes 30.

Numerot. Vuonna 2022 liikevaihto 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 vastaavat luvut olivat 1 393 miljoonaa euroa ja 99 miljoonaa euroa.

Ohjeistus. Tokmanni-konserni arvioi helmikuussa, että sen vuoden 2024 liikevaihto on 1 660–1 760 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoitto asettuu 110–130 miljoonaan euroon.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannissa-tapahtuu-nyt-suuria-ja-talta-se-nayttaa-kl-vieraili-moreenissa-johon-mahtuisi-seitseman-eduskuntataloa/ec05c4dd-584a-4a59-b544-faa19fd0765a

Päivitetty 7.3.2024 16:28:50

Päivitetty 7.3.2024 16:27:55


[ Vastaa viestiin ]