Kirjoittaja: Nysse-Setä (30.11.2023 11:34:22) Sijoittaminen yleinen

Otsikko: Menetin kaikki Finnairin merkkarini arvottomana :((

Poisto ap otto FIA1SU0123 1 0 0,00EUR




Finnairin merkintäoikeusannista jäi monille sijoittajille paljon hampaankoloon – ”Ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä”
30.11.2023 09:30päivitetty 30.11.2023 09:57

Sijoittaminen
Pörssi
Osakkeet

Puheenaihe. Sijoittajat kritisoivat lentoyhtiö Finnairin merkintäoikeusantia lyhyeksi ja sekavaksi.Kuva: Mikko Pylkkö
Teeman muut jutut
Nämä osakkeet ovat olleet viime vuosien parhaat valinnat pörssin joulupukkiralliin – Ammattisijoittaja valmistautuu kippaamaan huonoja osakkeita salkusta pois
29.11. 09:30Sijoittaminen
Harva tietää, että Fortum rouhii roskaa – Nyt kumppani Orthex lupailee läpimurtoa kierrätysmuovista
29.11. 07:00Sijoittaminen
Näytä lisää juttuja
Lentoyhtiö Finnair ei osannut ottaa opikseen kolmen vuoden takaisesta merkintäoikeusannistaan. Kävimme läpi tämänsyksyisen annin kipukohdat tavallisen sijoittajan näkökulmasta.
Lukuaika noin 5 min

Yhdysvaltalaiskirjailija Mark Twainin väitetään sanoneen, että historia ei usein toista itseään, mutta rimmaa sen kanssa. Finnairin merkintäoikeusannissa historia kuitenkin toisti itseään lähes sellaisenaan kolmen vuoden takaiseen vastaavaan nähden, ainakin markkinareaktioiden perusteella.

Markkina-arvoon nähden varsin merkittävässä merkintäoikeusannissa nähtiin jälleen markkinoiden epätehokkuutta, kun osakkeen hinta erosi selvästi sen laskennallisesti oikeasta arvosta merkintäoikeuksien irrottua.

Hinnoitteluvirheissä annin järjestäjää ei voi syyttää ensisijaisesti, mutta monta asiaa olisi kuitenkin voitu tehdä Kauppalehden haastattelemien markkinakommentaattorien mukaan eri tavalla.
Tiedottamisen ongelmat

Finnairia on kritisoitu merkintäoikeusannin tiedottamisesta. Yhtiö kertoi annin ehdoista perjantai-iltapäivällä kello 16. Sijoittajille oli siis vain muutama tunti aikaa reagoida ennen kuin pörssi sulkeutui. Maanantaina osakkeista olivat jo merkintäoikeudet irronneet. Helsingin pörssin toimitusjohtaja Henrik Husman muistuttaa, että muutaman tunnin mittainen aikaikkuna oli markkinakäytännön mukainen.

Suomen Osakesäästäjien toimitusjohtaja Victor Snellmanin mielestä aikataulu oli kuitenkin niin lyhyt ja antimatematiikka monelle sen verran epäselkeä, että moni omistaja ei välttämättä edes ymmärtänyt saati huomannut, miten ja miksi osakkeen hinta oli muuttunut maanantaina.

Tämä aiheutti osakkeen laskennallisessa hinnassa selvää epätehokkuutta prosessin aikana. Osa sijoittajista koki saavansa osaketta alennuksella, vaikka tosiasiassa osaketta hinnoiteltiin sen laskennallista hintaa korkeammalle.

”On erikoista, että palveluliiketoimintaa harjoittavassa Finnairissa oletetaan, että kaikki omistajat insinöörimäisesti omaksuvat antiin liittyvän matematiikan. Miksi kolmen vuoden takaisesta annista ei voitu ottaa opiksi”, Snellman ihmettelee.

Helsingin pörssin Husmanin mukaan pörssillä oli käytössä automatisoidut volyymivahdit, jotka tarkkailivat kaupankäyntiä. Näillä pystyttiin havaitsemaan poikkeavat kurssikehitykset ja kaupankäyntivolyymit.

”Volatiliteettivahdeilla pyrimme hillitsemään kurssiliikkeitä ja -eroja, ja ne olivat normaalisti käytössä myös Finnairin annin aikana”, hän kertoo.

Annin pikainen aikataulu on voinut aiheuttaa myös erikoisempia ongelmia. Esimerkiksi fyysinen antiesite tuli postissa monille osakkaille myöhään. Snellman toteaa, että Suomen Osakesäästäjät saivat oman esitteensä noin puolitoista viikkoa yhtiökokouksen jälkeen.

Olisiko tähän kannattanut varata enemmän aikaa? Snellman arvioi, että moni institutionaalinen sijoittaja oli jo kertonut merkitsevänsä osakkeita, mikä selittäisi myös nopeaa aikataulua.

”Eihän se mennyt ihan niin kuin Strömsössä. Aikataulu oli todella tiukka ja vaikuttaa siltä, että anti yritettiin saada äkkiä maaliin satavuotisjuhlien alla. Annin viestintään oli varattu hyvin maltillinen budjetti, eli ehkä oli ajateltu, että muu näkyvyys saa ihmiset ottamaan asiasta selvää. Positiivista on kuitenkin se, että väistyvä toimitusjohtaja Topi Manner merkitsi osakkeita 300 000 eurolla”, Snellman sanoo.

Finnairin talousjohtaja Kristian Pullola perusteli tiukkaa aikataulua Kauppalehdelle sillä, että epävarmuus saataisiin näin pidettyä minimaalisena.

Myös Helsingin pörssin Husmanin mielestä lyhyt aikataulu oli perusteltavissa epävarmuuden minimoimisella. Yhtiötä ei voi myöskään syyttää pelkästään, sillä merkintäoikeusannin järjestäminen Finnairin kaltaiselle yli 100 000 omistajan yhtiölle ei ole helppo rasti, Husman pohtii.

Toisaalta aikataulu on voinut aiheuttaa joillekin, esimerkiksi matkoilla oleville, ongelmia. Kokonaisuutena hän pitää antia kuitenkin onnistuneena.

”Monen pankin sivuilla jopa teoreettinen arvo oli laskettu auki. Asiaa käsiteltiin laajasti sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa”, Husman toteaa.

(Juttu jatkuu grafiikan jälkeen.)
LUE MYÖS
Näin Finnairin johto toimi merkintäoikeusannissa: Topi Mannerilla suurimmat merkinnät, yksi kauppa hämmentää
Finnairin osake laski 76 prosenttia mutta toisaalta nousi 43 prosenttia – Sijoittaja, vältä nyt nämä virheet
Finnair julkisti 570 miljoonan euron osakeannin ehdot – Osake romahti lähes 10 prosenttia
Mitä pitäisi tehdä jatkossa eri tavalla?

Osakevälittäjät kantoivat oman kortensa kekoon, jotta merkintäoikeusanti sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Käytännöissä oli kuitenkin eroja.

Suosituimmissa välittäjissä kaikki ottivat asiakkaisiinsa yhteyttä verkkopalvelussaan. Selvää kuitenkin on, että Finnairin kaltaisessa kansanosakkeessa osa sijoittajista ei myynyt merkintäoikeuksiaan, joten ne erääntyivät arvottomina.

Danske Bankissa passiivisiin asiakkaisiin oltiin tämän vuoksi yhteydessä vielä puhelimitse, kun taas Saxo Bankin sidosasiamiehenä toimiva Mandatum pyrki myymään merkintäoikeudet niiden erääntyessä, Viisas Raha -lehden selvitys kertoi.

Mandatumin ja Danske Bankin viestinnästä asia vahvistettiin Kauppalehdelle. Mandatumin viestinnästä kerrotaan, että toteutettua menettelytapaa harjoitettiin kaikkien asiakkaiden kanssa.

Voisiko Mandatumin harjoittama toimintatapa olla mahdollinen laajemmin, jotta piensijoittajien omistusten arvonmenetys saataisiin minimoitua? Nordnetin maajohtaja Suvi Tuppurainen näkee Mandatumin menettelytavassa ongelmia, jos niistä ei ole erikseen sovittu asiakkaiden kanssa.

”Paljon riippuu siitä, minkälaiset ehdot asiakkaan kanssa on sovittu. Emme voi lähteä myymään merkintäoikeuksia asiakkaan puolesta ilman lupaa, sillä niillä pystyi merkitsemään osakkeita useamman päivän ajan.”

Snellmanin mielestä Mandatumin toimintatavan yleistyminen saattaisi olla paikallaan. Hänen mielestään toisena vaihtoehtona olisi voinut olla käänteinen split ennen antia. Tällöin osakkeen hinta olisi noussut tilapäisesti korkeaksi, ja se olisi jarrutellut suurempia ostohaluja. Merkintäoikeusannin päättyessä osake olisi kuitenkin palannut takaisin vanhan nimellishintansa tasoihin.

Helsingin pörssin Husman pitää Mandatumin avausta mielenkiintoisena. Käyttämättömien merkintäoikeuksien myyminen on asiakkaan etu, ja tästä voitaisiin mahdollisesti sopia esimerkiksi toimeksianto- tai varainhoitosopimuksessa.

Tuppurainen toivoisi puolestaan jatkossa, että Finnairin kaltaisissa kansanosakkeissa merkintäoikeusannin neuvonantajat ottaisivat huomioon omistuspohjan antiehdoissa ja aikatauluissa siten, että mahdollisimman moni ehtisi reagoimaan.

”Ikävä kokemus voi vähentää suomalaisten kiinnostusta sijoittamiseen ja säästämiseen, jonka puolesta on tehty paljon töitä.”
Fakta
Finnairin merkintäoikeusanti

Finnairin merkintäoikeusannissa merkittiin yhteensä noin 19 miljardia osaketta. Osakkeita oli ennen antia 1,4 miljardia, joten vanhojen omistajien osuus liudentui merkittävästi, jos antiin ei osallistunut.

Yhtiö saa merkintäoikeusannista noin 558 miljoonan euron nettovarat, joista käteisvarat ovat noin 240 miljoonaa euroa transaktiokustannusten jälkeen.

Anti oli Finnairin markkina-arvoon nähden erittäin merkittävä. Finnairin markkina-arvo ennen antia oli 400 miljoonaa euroa, kun annista kerättiin bruttovaroja 570 miljoonaa euroa.

Anti ylimerkittiin niukasti. Tarjottavista osakkeista merkittiin 100,14 prosenttia.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/finnairin-merkintaoikeusannista-jai-monille-sijoittajille-paljon-hampaankoloon-ei-mennyt-ihan-niin-kuin-stromsossa/5c4f6e6c-519e-467a-90a6-c639b45ca54f


[ Vastaa viestiin ]